Banky v januári zvýšili poplatky. Tieto tipy vám pomôžu ušetriť

Zaregistrovali ste, že banky v januári 2017 zmenili poplatky? Drahšie budú viaceré služby k bežným účtom. Pozrite si, ktoré zmeny v poplatkoch sa týkajú aj vás, aby výpis nebol prekvapením.

Banky menia poplatky k bežným účtom a balíkom služieb priebežne počas celého roka, veď zákon im to umožňuje. Zmeny v sadzobníku síce zverejňujú vopred na svojej webstránke, dobrým zvykom je aj upozorňovať na chystané zmeny vo výpisoch alebo v internetbankingu. Lenže, komu by sa chcelo čítať cenníky? Koľkým z vás sa už stalo, že ste vyššie poplatky vo svojich výpisoch zaregistrovali až po niekoľkých mesiacoch ?

V januári 2017 sa v poplatkoch bánk objavilo viacero zmien. Viera Mamojková z OVB Allfinanz Slovensko sa na ne pozrela za vás a radí, ako sa s nimi vysporiadať. Preverte si, ktoré zvýšené poplatky sa týkajú aj vášho účtu.

Šesť najčastejších zmien v poplatkoch bánk

  1. Drahšie operácie na pobočkeViacero zmien v sadzobníkoch zdražuje operácie na pobočke. Zdraželi najmä prevody, vklad peňazí v hotovosti na účet a výber peňazí z účtu. Rada:Je lepšie aktivovať si internetbanking alebo smart banking v mobile a zrealizovať platby  sami a bezplatne. Zároveň ušetríte aj čas, ktorý by vás stála cesta do pobočky. Ak máte v banke vkladnú knižku, zmeňte ju na bežný účet so spárovaným sporiacim účtom a keď budete potrebovať vybrať peniaze, využijete bankomat.
  2. Spoplatnený papierový výpisRada:Ak nepodnikáte, postačí vám aj výpis v elektronickej podobe, ktorý príde do mailu. Zmeňte si druh výpisu na infolinke banky alebo na pobočke. Ušetríte aj pri duplikáte výpisu, čiže ak pôvodný výpis stratíte a nutne ho potrebujete (napríklad dokladovať mobilnému operátorovi, že ste faktúru skutočne zaplatili včas). Papierový výpis býva zvyčajne spoplatnený, elektronický nájdete v e-maile.
  3. Výbery z cudzích bankomatovRada:Ideálne je, ak vždy vyberáte peniaze výlučne z bankomatu svojej banky (tej, v ktorej máte účet). Veľmi drahé môžu byť výbery hotovosti z bankomatov v zahraničí, preto si treba overiť poplatok alebo iné možnosti, vopred vo svojej banke.
  4. Spoplatnenie kreditky s podmienkamiNiektoré banky sprísnili podmienky, za ktorých neplatíte mesačný poplatok za kreditnú kartu. Rada:Nezabúdajte, že kreditná karta je úverový produkt a kľúčové je splatiť požičané v rámci bezúročného obdobia. Ak chcete mať kreditnú kartu bez mesačného poplatku, pozrite sa na svoje výpisy za dlhšie obdobie (aspoň 3-4 mesiace dozadu) a uistite sa, že spĺňate aj sprísnené kritériá. Využívanie kreditnej karty treba dôkladne zvažovať. Môže sa totiž stať, že budete platiť zbytočné poplatky a bude vás to zvádzať míňať peniaze, ktoré v skutočnosti nie sú vaše. Dôležité: pri kreditke sa vyhnite výberom z bankomatu, sú vždy za vysoký poplatok.
  5. Účet vs. balík služiebČasť bánk zvýšila poplatok za účet, respektíve sprísnila podmienky pre úsporu z poplatku za balík služieb Rada:Ak aktívne používate svoj účet, je pre vás balík služieb lepšie riešenie. Na Slovensku stále zostáva niekoľko bánk, v ktorých môžete mať balík služieb bezplatne, ak splníte niektoré kritériá. Ak máte iba bežný účet a banka napríklad od januára spoplatnila internet banking k nemu, alebo platíte veľa za balík služieb, poraďte sa so svojím sprostredkovateľom. Je dostatok možností a riešení, ako ušetriť na tomto poplatku.
  6. Štandardizovanie nových poplatkov

Banky okrem spomínaných zmien poplatkov a zmien v rozsahu existujúcich balíkov služieb začínajú štandardizovať aj poplatky, ktoré, boli doteraz skôr výnimkou. Ide hlavne o poplatky za nové úkony, ktoré vznikajú v súvislosti s technickým pokrokom alebo novými možnosťami na bankovom trhu.  Napríklad úkony súvisiace so zmenami v úveroch na bývanie (napríklad poplatok za zmenu úrokovej sadzby).

Rada: Skontaktujte sa so svojím finančným sprostredkovateľom, poradí vám, aké máte možnosti ušetriť.

Rada na záver: Banka o zmenách sadzobníka musí klientov informovať. Preto je dôležité nepodceňovať informáciu o zmenách a pozorne si prečítať list od banky či oznam na webe. Ak vám zmeny nevyhovujú, treba sa informovať v banke alebo poradiť so svojim sprostredkovateľom. Pretože na trhu je vždy dostatok možností a vyhovujúcich riešení, ako sa vyhnúť vyšším poplatkom.

Zdroj: OVB Allfinanz Slovensko

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ